چکیده :

هدف این پژوهش، مشخص نمودن جایگاه سواد اطلاعاتی به عنوان عاملی اثربخش جهت تعیین و ارزیابی میزان دانش الکترونیکی دانشجویان دانشگاه پیام نور مازندران می باشد. حجم نمونه 381 نفر می باشد که از طریق نمونه گیري خوشه اي چندمرحله اي براساس جدول تعیین نمونه انتخاب شده است. روش پژوهش پیمایشی بوده و براي بررسی سؤالات ویژه پژوهش، از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. لذا پرسشنامه اي حاوي 20 سؤال، در پنج مؤلفه شامل: دسترسی به اطلاعات، مدیریت اطلاعات، تلفیق اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و تولید اطلاعات تهیه گردید. براي تعیین 0/ روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوري استفاده شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفاي کرونباخ بررسی و مقدار 96 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش (x محاسبه شد. تحلیل نتایج آمار توصیفی و آمار استنباطی، از طریق آزمون کاي دو( 2 از p-value نشان داد که با توجه به فراوانی پاسخ ها ( 64 % کم و خیلی کم و 36 % زیاد و خیلی زیاد) وکمتر بودن مقدار 0 تفاوت معناداري بین گروه یک (کم و خیلی کم) و گروه دو (زیاد و خیلی زیاد) وجود دارد و با توجه به / سطح 05 فراوانی هر کدام از گروهها می توان نتیجه گرفت که میزان دانش دانشجویان دانشگاه پیام نور در زمینه دانش الکترونیکی در حد کم و خیلی کمی می باشد.

کلید واژگان :

سواد اطلاعاتی، دانش الکترونیکی، یادگیري الکترونیکی، سواد ICT، ارزیابی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک