چکیده :

در سالهاي اخیر، مدیریت دانش به عنوان یکی از جالبترین و چالش برانگیزترین موضوعات مدیریت کسب و کار بوده و دایره کاربرد آن همواره با سایر مباحث عرصه مدیریت، گسترده تر می شود. مدیریت وجود دانش فرایندي است که به سازمان ها در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و مهارتهایی که بخشی از سابقه سازمان هستند و عموما به صورت ساختار نیافته در سازمان دارند، یاري می رساند. مباحث و پژوهش های انجام شده در در زمینه مزیت رقابتی منجر به شکل گیری دیدگاهی جدید شده است .این دیدگاه که دیدگاه دانش محور نام دارد در مقابل دو دیدگاه سازمان های صنعتی و دیدگاه منبع محور قرار دارد. دانش نبايد با داده اشتباه گرفته شود. داده عبارت است از واقعيات خام، اندازه ها، آمار و ارقام. همچنين، دانش پيچيده تر از اطلاعات است. اطلاعات حاصل سازماندهي داده ها به شكلي معنادار است. دانش نتيجه تعبير اطلاعات مبتني بر فهم شخصي است كه تحت تأثير شخصيت و خصوصيات دارنده آن قرار مي گيرد و از آنجا كه بر پايه قضاوت و شهود قرار مي گيرد، عقايد، گرايش ها و رفتار را در بر مي گيرد. مهم ترين ويژگي دانش، يگانگي و مبتكرانه بودن آن است. دانش يكي از دارايي هاي استراتژيك سازمان است و از منابع اصلي براي همه نوع كسب و كاري محسوب مي شود. از آنجايي كه خود دانش به روش هاي مختلف تعريف مي شود، تعاريف ارايه شده از مديريت دانش بسيار متفاوت است.برخي از تعاريف بر فرآيند مديريت دانش تمركز دارند و برخي ديگر بر هدف مديريت دانش تمركز مي كنند. در این تحقیق به اهمیت مدیریت دانش و بیان عوامل موثر در آن و مزایا و چگونگی بکارگیری آن در سازمان ها پرداخته شده است.

کلید واژگان :

دانش، منابع دانش، مدیریت دانش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک