چکیده :

امروزه در تمام دنیا، همزمان با تغییر در مولفه های نظام آموزشی، شیوه سنجش آموخته ها نیز تغییر کرده است. به همین موازات ایده های جدیدی در حوزه ارزشیابی در نظام آموزشی شکل گرفت به طوری که چند سال اخیر بسیاری از کشورها به الگو های ارزشیابی جدیدی روی آوردند که نقطه اشتراک همه آن ها توصیفی بودن آنها است. در کشور ما نیز چند سالی است که طرح ارزشیابی توصیفی در نظام آموزشی اجرا می شود. این طرح با اهدافی همچون بهبود کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری، فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی، تاکید بیشتر به فرآیند یادگیری به جای تاکید بر محتوا، فراهم نمودن زمینه های مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی درتعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی-یادگیری اجرا شد. از این رو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت مقوله ارزشیابی توصیفی و نقش آن در بهبود نظام آموزشی کشور، به معرفی مفهوم و چیستی ارزشیابی توصیفی، اهداف، ضرورت و فرایندها و اهمیت و جایگاه آن در نظام آموزشی کشور پرداخته شده است.

کلید واژگان :

ارزشیابی توصیفی، نظام آموزشی، مدارس ابتدایی، دانش آموزان، معلمان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک