چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ژاپن انجام گرفته است. تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا و تطبیقی به مقایسه محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی در ایران و ژاپن اقدام و علاوه بر توصیف به تحلیل و تفسیر اطلاعات بدست آمده در مرحله توصیف نیز پرداخته است. برای جمع آوری داده ها از روش مطالعه اسنادی( بررسی کتب و مقالات) و جسجوی اینترنتی و برای توصیف داده ها از جداول مقایسه ای( کمی و کیفی) و برای تحلیل آن ها از روش کیفی استفاده شده است. طبق نتایج این بررسی، کتاب های درسی در ایران در همه نقاط کشور یکسان اما در ژاپن تنوع کتا ب هاي درسی با نظارت دولت مرکزي دیده می شود.یعنی هر منطقه و شهر می تواند کتاب متفاوت اما با تائید آموزش و پرورش داشته باشد. همچنین در بررسی نوع محتوا، کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی ایران نسبت به ژاپن دارای محتوای نسبتا" جامع و کاملی است ولی کتب علوم هر دو کشور به چهار زمینه اصلی علوم تجربی یعنی؛ زیست شناشی، زمین شناسی، شیمی و فیزیک پرداخته است. محتوای کتب علوم تجربی ایران و ژاپن بیشتر فعالیت محور و پژوهش محور بوده اما به دلیل حجم زیاد کتب علوم تجربی در ایران، این کشور در عمل نمی تواند اهداف مورد نظر در سند برنامه درسی را محقق سازد. به طوری که حجم کتب علوم تجربی ابتدایی ایران بیش از دو برابر کتب علوم تجربی ژاپن است ولی زمان اختصاص یافته در هردو کشور تقریبا" برابر است و این با اهداف آموزش فعالیت محور و پژوهش محور در تضاد است.لذا پیشنهاد این است که حجم کتب درسی علوم تجربی متناسب با اهداف و شیوه های آموزش آن بوده، تا آموخته های دانش آموزان از روی فهم و استدلال و به شیوه فعالیت مدار و پژوهش محور باشد.

کلید واژگان :

بررسی تطبیقی، کتب علوم تجربی، ایران، ژاپن



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک