چکیده :

هدف و مقصود ي كه در اين مقاله به دنبال آن هستيم جايگاه و اقضائات برنامه درسي پنهان در تربيت معلم است و نه برنامه درسي رسمي كه ميزان تأثيرگذاري برنامه درسي پنهان را در شكل گيري و تربيت دانشجو معلمان بيان مي گردد. آموزش و پرورش در هر كشور اساسي ترين نهاد تعليم و تربيت است كه در كشور ما اين نهاد پس پيروزي انقلاب اسلامي بنا به قانون اساسي متولي امر تعليم و تربيت مي باشد. از آنجا كه عنصر اصلي در آموزش و پرورش معلم است امر خطير تربيت معلم از ابتداي انقلاب مورد توجه بوده است . اكنون با شكل گيري دانشگاه فرهنگيان اين مهم به عهده دانشگاه فرهنگيان نهاده شده است. در هر نظام آموزشي در آموزش و پرورش و دانشگاه برخي اصول ، قواعد و برنامه هاي مطابق سرفصل هاي مصوب و رسمي اجرا مي گردد و بخش ديگري كه اهميت آن از بخش اول كمتر نيست برنامه درسي پنهان مي باشد. برنامه درسي پنهان مجموعه اي از فعاليتهايي است كه بصورت غير رسمي در خارج كلاس و در فضاي دانشگاه فراگيرنده كسب مي كند. كه در دانشگاه فرهنگيان دانشجو معلم در معرض برنامه درسي پنهان قرار دارد و در مدرسه دانش آموز. از آنجا كه دانشجو معلم امروز فردا در كسوت معلمي بايد در مدرسه ظاهر شود لازم است تا شايستگي هاي لازم براي قبول اين مسئوليت خطير فرا بگيرد كه يكي از ابعاد مهم اين شايستگي هاي شايستگي سياسي و اجتماعي است كه بيشتر آنچه را در اين بعد دانشجو معلم در محيط دانشگاه فرهنگيان فرا مي گيرد از در شكل برنامه درسي پنهان مي توان از آن نام برد.

کلید واژگان :

برنامه درسي ، برنامه درسي پنهان ، تربيت معلم ، شايستگي سياسي و اجتماعي ، دانشجومعلمان ، همدلي ، همزباني



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک