چکیده :

دردهه ی اخیر گردشگری به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی مطرح بوده است و همه ی کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای بهره گیری از مزایای این صنعت بوده اند. امروزه گردشگران دامنه انتخاب خود را برای مقاصد گسترش داده اند و بیشتر از گذشته مقاصد خارجی را برمی گزینند این موضوع، افزایش رقابت بین المللی در حوزه نام تجاری و تصویر مقصد را به همراه داشته است. تصویر مقصد به عنوان نماینده یک کشور نقش مهمی در تسهیل یا ایجاد مانع در فرآیند تصمیم گیری گردشگران به منظور بازدید یا تکرار بازدید ایفا می کند. تصویر مثبت یک مقصد آگاهی گردشگر را افزایش داده و مزیت رقابتی مقصد را نسبت به سایر گزینه ها مشابه تقویت می کند.به علت اینکه تصویر مقصد، انگیزننده قوی برای سفرهای تفریحی و فراغتی به شمار می آید موفقیت یا شکست توسعه گردشگری بسیاری از مقاصد در سرتاسر جهان به تصویر گردشگر بالقوه نسبت به مقصدو چگونگی مدیریت این نگرش توسط دولت محلی و برنامه ریزان گردشگری وابسته است.بدون یک برنامه ریزی تصویر سازی مقصد، یک مقصد توانایی جذب گردشگر و رقابت با سایر رقبا را ندارد. در ایران استان گلستان را می توان از مکان هایی در نظر گرفت که گردشگری در محوریت آن می تواند به رشد و توسعه استان کمک بسزایی نماید، و این استان می تواند دارای پتانسیل های زیادی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. جامعه آماری شامل گردشگران بالقوه ای است که در دوره زمانی نیمسال دوم سال 1393 ونیمسال اول 1394 استان گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده اند تشکیل می دهد. داده ای این تحقیق از طریق تکمیل پرسش نامه بین150 گردشگرکه 130 مورد آنها کامل بود براساس طیف لیکرت جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های آماری همبستگی اسپیرمن،فراوانی و... و نیز نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده شده است که مقدارميانگين،انحراف معياروتعدادمشاهدات به تفكيك براي هريك ازمولفه هامشخص شده است.ازشاخصهاي اندازه گيري مربوط به متغيرمستقل ابعاداصلی انتخاب مقصدگردشگری ، مقاصدگردشگری دارای میانگین بیشتر(9876/4)، وتجربه سفر دارای کمترین میانگین(21354/.)ومتغیرهای مستقل تصویرازمقصدگردشگری،شاخص مهمان نوازی دارای میانگین بیشتر(4587/4)وشاخص آب وهوای مطلوب دارای کمترین میانگین(0550/3) را به خوداختصاص داده است.به طوریکه هریک از شاخص های توصیفی مربوط به تصویرمقصدگردشگری دريك فاصله اطمينان 95/0 براي متغيرهای سن،جنسیت،وتحصیلات محاسبه شده است،اگربه میانگین سن،جنسیت وتحصیلات گردشگران دربین مولفه های مربوط به تصویرمقصدگردشگری توجه کنیم ،مشاهده می شودکه میانگین سن،جنسیت،وتحصیلات به ترتیب 2.97 ، 92. 2، 03. 3به مولفه هوای پاک وتمیزکه تقریبا دربین این مولفه بادیگرشاخص ها اختلاف وجوددارد.

کلید واژگان :

گردشگری ،تصویرمقصد ،انتخاب مقصد،گردشگران داخلی،استان گلستان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک