چکیده :

تربیت افراد مهذّب و انسان های الهی هم جهت و هماهنگ با معیار های اسلام و همسو با آموزه های دینی(قرآن وسنّت)؛ از اهداف نظام تربیتی و آموزشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و مسئولیت آن نیز برعهده این نظام می باشد. برای پرورش چنین انسان هایی نیاز است تزکیه و تربیت به عنوان محور اصلی در برنامه های درسی و تربیتی آنان گنجانده شود تا بستر مناسبی جهت تربیت انسان¬های الهی فراهم شود. این مقاله به منظور شناسایی شاخص های تربیت دینی مورد نیاز در برنامه های تربیتی فراگیران بزرگسال تعریف شده است. سئوال اصلی تحقیق این است که مهمترین شاخص های تربیت دینی که باید در برنامه های تربیتی و آموزشی بزرگسالان گنجانده شود کدامند؟ این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت روش جمع آوری داده ها از نوع مطالعات کتابخانه ای است که با روش توصیفی- تحلیلی و اکتشافی یافته های تحقیق حاصل شده است. در این مقاله پس از گردآوري اطلاعات با بهره-گیری از مطالعات کتابخانه¬ای بررسی¬های اسنادی و تحقیقات انجام شده در این خصوص 21 شاخص اصلی تربیت دینی مورد نیاز برای گنجاندن در برنامه های تربیتی و آموزشی بزرگسالان شامل شاخص معرفت، شاخص بصیرت، شاخص عبودیت، شاخص تعقّل، تفکّر و تدّبر، شاخص ایمان، شاخص حسن خلق، شاخص کرامت، شاخص عزّت نفس، شاخص محبت و مهر ورزی، شاخص اعتدال، شاخص صبر و بردباری، شاخص تقوا و پرهیزکاری، شاخص حریّت و آزادگی، شاخص عمل، شاخص ولایتمداری، شاخص تعامل و روابط اجتماعی و سازمانی، شاخص شجاعت، شاخص ایثار و فداکاری، شاخص عدالت، شاخص توکل و شاخص وفای به عهد. نتایج این تحقیق می¬تواند در طراحی زیر نظام تربیتی نظام تربیت و آموزش بزرگسالان مورد استفاده قرارگیرد.

کلید واژگان :

شاخص، تربیت دینی، تربیت و آموزش بزرگسالان



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک