يكي از عناصر اصلی و جدایی ناپذیر فرآیند تعلیم و تربیت، ارزشیابی است. ارزشیابی ازآموختههای فراگیران به روشهای مختلف از قبیل امتحانات میانترم، پایانترم، تحقیقات کلاسی، کارهای عملی و... از سالهای نخست آموزش رسمی گرفته تا پایان تحقیقات دانشگاهی و یا در هر دورۀ آموزشی با هدفهای خاص، از فعالیتهای مهم و حیاتی تعلیم و تربیت به حساب میآید. همانطوری که اثربخشی و کارایی جریان کار اساتید و مربیان را با توجه به میزان تسلط و چیرگی آنان بر روشها و تکنیکهای تعليم و تربيت مورد قضاوت قرارمیدهند، آگاهی از روشها و فنون اندازهگیری و ارزیابی آموختههای فراگیران و نیز انتخاب روش مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و شناسایی عوامل آسیب¬زا و عوامل موفقیت فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از ویژگیها و اهداف اساتيد و مربیان است. هدف این تحقیق بررسی عوامل آسيبزا و عوامل موفقيت فرآيند ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در یک دانشگاه سازمانی از دیدگاه اساتید و مربیان دانشگاه است. این تحقيق از نظر هدف كاربردي و از نظر روش توصيفي- پيمايشی است. جامعه آماري پژوهش را کلیه اساتيد و مربيان دانشگاه با حجم 95 نفر تشکیل می¬دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 76 نفر تعيين شد. دادههای مورد نیاز تحقیق با پرسشنامه محقق ساخته که روایی و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که 92 درصد از اساتيد و مربيان عواملآسيبزاي ذكر شده را در پيشرفت تحصيلي دانشگاه تأثیرگذار ميدانند. همچنین پاسخ¬دهندگان ميزان تأثير عوامل و مؤلفههاي هفت¬¬گانه ذکر شده را در موفقيت فرایند اجرایی ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در حد زياد و خيلي زياد ذكر نمودهاند.
کلید واژگان :ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، عوامل موفقیت، عوامل آسیب¬زا ، دانشگاه سازمانی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6147949672654559
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی
- برگزار کنندگان : دانشگاه فرهنگیان با همکاری دانشگاه آزاد و سایر مراکز و موسسات پژوهشی
- تاریخ ثبت : 1395/08/28 22:48:46
- ثبت کننده : رضا حسین پور
- تعداد بازدید : 223
- تعداد فروش : 0