چکیده :

يكي از عناصر اصلی و جدایی ناپذیر فرآیند تعلیم و تربیت، ارزشیابی است. ارزشیابی ازآموخته‌های فراگیران به روش‌های مختلف از قبیل امتحانات میان‌ترم، پایان‌ترم، تحقیقات کلاسی، کارهای عملی و... از سال‌های نخست آموزش رسمی گرفته تا پایان تحقیقات دانشگاهی و یا در هر دورۀ آموزشی با هدفهای خاص، از فعالیتهای مهم و حیاتی تعلیم و تربیت به حساب می‌آید. همان‌طوری که اثر‌بخشی و کارایی جریان کار اساتید و مربیان را با توجه به میزان تسلط و چیرگی آنان بر روشها و تکنیک‌های تعليم و تربيت مورد قضاوت قرارمی‌دهند، آگاهی از روشها و فنون اندازه‌گیری و ارزیابی آموخته‌های فراگیران و نیز انتخاب روش مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و شناسایی عوامل آسیب¬زا و عوامل موفقیت فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از ویژگی‌ها و اهداف اساتيد و مربیان است. هدف این تحقیق بررسی عوامل آسيب‌زا و عوامل موفقيت فرآيند ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در یک دانشگاه سازمانی از دیدگاه اساتید و مربیان دانشگاه است. این تحقيق از نظر هدف كاربردي و از نظر روش توصيفي- پيمايشی است. جامعه آماري پژوهش را کلیه اساتيد و مربيان دانشگاه با حجم 95 نفر تشکیل می¬دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 76 نفر تعيين شد. داده‌های مورد نیاز تحقیق با پرسشنامه محقق ساخته که روایی و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که 92 درصد از اساتيد و مربيان عواملآسيبزاي ذكر شده را در پيشرفت تحصيلي دانشگاه تأثیرگذار مي‌دانند. همچنین پاسخ¬دهندگان ميزان تأثير عوامل و مؤلفه‌هاي هفت¬¬گانه ذکر شده را در موفقيت فرایند اجرایی ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در حد زياد و خيلي زياد ذكر نموده‌اند.

کلید واژگان :

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، عوامل موفقیت، عوامل آسیب¬زا ، دانشگاه سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک