چکیده :

هدف این پژوهش بررسی اهداف، روش¬ها و راهکارهای نهادینه کردن اعتباربخشی دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی کشور بود. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کتب، مقالات، پژوهش ها و منابع اینترنتی مرتبط با موضوع و نمونه پژوهش منابع در دسترس بود. روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای و بهره برداری از منابع الکترونیکی با استفاده از فیش برداری و خلاصه برداری از منابع مذکور بود. برای جمع‌بندی و تحلیل داده‌ها از روش مقوله‌بندی و تحلیل محتوی مطالب، کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و محتوی¬های اینترنتی بهره‌برداری شد. در این تحقیق مبانی نظری و پیشینه مرتبط با اهداف و روش های اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و بر اساس اهداف استاندارد اعتباربخشی و ویژگی¬های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران راهکارها و پیشنهادهایی برای نهادینه کردن اعتباربخشی در آموزش عالی کشور ارائه شد. نتایج تحقیق نشان داد اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهدافی از قبیل تعیین سطح استانداردهاي رسمي، شناساندن آن¬ها به جامعه و بخش خصوصی، مشاركت جامع اعضاء هيأت علمي و كاركنان در امر برنامه‌ريزي و ارزيابي، تعيين معيارها و ملاك¬هایی براي صدور گواهينامه و پروانه تخصصي، ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، رعایت حداقل استانداردها و شاخص‌های عملکردی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تخصیص بهینه امکانات، تجهیزات، مدیریت و بطور کلی بودجه به مؤسسات مذکور و تعيين ميزان واحدهاي قابل پذيرش دانشجویان انتقالي می¬باشد. همچنین بررسی ها نشان داد اعتبار بخشي شامل دو بخش ارزيابي دروني(خودارزيابي) و ارزيابي بیروني (قضاوت همگاني) است که هر کدام با استفاده از روش¬ها شاخص¬ها و فرایندهای خاص خود انجام می¬شوند. در نهایت راهکارهایی برای نهادینه کردن اعتباربخشی در آموزش عالی کشور ازقبیل اطلاع‌رساني و استفاده از نتايج مطالعات انجام شده، ارتقاء سطح دانش و فرهنگ نظارت و ارزيابي، ايجاد شوراي هماهنگي نظارت و ارزيابي علمي و آموزشي كشور، آسيب شناسي سيستم‌ها، فرايندها و موانع نظارت و ارزيابي، تعريف و تدوين معيارها و شاخص¬هاي خرد و كلان براي ارزيابي، فراتحليل‌هاي مستمر از نتايج مطالعات و ارزيابي‌هاي علمي و‌ آموزشي، انجام دادن مطالعات تطبيقي در حوزه ارزیابی و اعتباربخشی، تقويت نظام هماهنگ نظارت و ارزشيابي، پيگيري و نظارت مستقيم مديران ارشد آموزش عالی و سایر مواردی که در بند 6-2 ، 6-3 از قسمت یافته ها و نتیجه گیری تحقیق ارائه شده است.

کلید واژگان :

اعتباربخشی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، اهداف اعتباربخشی، روش های اعتباربخشی، راهکارهای نهادینه کردن اعتباربخشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک