چکیده :

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشآموزان دختر و پسر انجام شد. طرح پژوهش علّی مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان شهر اردبیل که در مقطع سوم متوسطه و در سال تحصیلی 59 59 مشغول به - تحصیل بودند که از بین آنها 011 نفر ) 91 دختر و 91 پسر( به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شخصیتی آیزنک که شخصیت را شامل سه بعد )روانرنجورخویی، برونگرایی، روانپریشخویی( میداند، استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فقط در مؤلفه روان- پریشخویی در بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد به این صورت که نمره پسران در این مؤلفه به طور معناداری از دختران بالاتر بود ولی در مؤلفههای روانرنجورخویی و برونگرایی تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده نشد. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر بهتر است در زمینههای مختلف مثل انتخاب رشته، انتخاب شغل و سایر ابعاد زندگی به تفاوتهای شخصیتی دختران و پسران توجه شود

کلید واژگان :

شخصیت، برونگرایی، روانرنجورخویی، روانپریشخویی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک