چکیده :

امروزه اهمیت کارآفرینی در توسعه جوامع آشکار و نقش آموزش هاي فنی و حرفه اي در این بخش ویژه است. استفاده کنندگان از آموزش هاي فنی وحرفه اي با توجه به مهارتی که ناشی از آموزش است و تجربه عملی کار را در محیط آموزشی انجام می دهند وضعیت مطلوب تري نسبت به شغل دارند. بر همین اساس هدف از انجام این پژوهش مقایسه قابلیت هاي کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی وحرفه اي و هنرستان هاي فنی و حرفه اي می باشد. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است که در بین جامعه آماري کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه اي و هنرستان هاي فنی وحرفه اي انجام گرفت. که با توجه به حجم بالاي مخاطبان لذا تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدندکه از مراکز آموزش فنی وحرفه اي 150 نفر و از هنرستان هاي فنی وحرفه اي نیز 150 نفر انتخاب شدند که جهت افزایش همگن سازي نمونه آماري از هر دو بخش در 3 رشته آموزشی اقدام به سنجش قابلیت کارآفرینی گشت. ابزار گرداوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که در بعد کنترل درونی، استقلال طلبی، توفیق طلبی، ریسک پذیري و خلاقیت قابلیت هاي کارآفرینی را سنجش نمود. داده ها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل گشت. یافته ها نشان داد که قابلیت کارآفرینی در بین هر دو گروه کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه اي و هنرستان هاي فنی وحرفه اي نامطلوب می باشد ولی قابلیت کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه اي از هنرآموزان هنرستان هاي فنی وحرفه اي بیشتر است. ضعف قابلیت کارآفرینی فراگیران آموزش هاي مهارتی بیانگر برنامه ریزي بهتر و توجه بیشتر به تقویت مولفه هاي کارآفرینی در بین فراگیران این بخش می باشد. با توجه به رسالتی که آموزش هاي فنی و حرفه در ورود به بازار کار براي کارآموزان دارد لذا تقویت مهارت هاي مرتبط با کارآفرینی باید در اولویت این آموزشها قرار گیرد

کلید واژگان :

ابلیت کارآفرینی، مراکز آموزش فنی وحرفه اي ، هنرستان هاي فنی وحرفه اي ، خلاقیت، مهارت



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک