چکیده :

تجربۀ کشورها نشان از حاکمیت قوانین متعدد در بخش محیطزیست دارد. در این کشورها، یکوزارتخانه، متولی امور محیطزیست است که وظایف اصلی آن در دو حوزة امور حاکمیتی و تنظیمی خلاصه میشود. در حوزة اجراي تنظیمات زیستمحیطی، نظامی از نهادها (با عملکرد فرادستگاهی) با قاعدة هسته بازو حاکم است. در ایران، با وجود قوانین متعدد، چنین قوانینی یا ضمانت اجرایی ندارند و یا با توجه به روند صنعتی شدن کاربردي ندارند که ضرورت بازنگري در قوانین موجود و تدوین قوانین جدید را یادآور میشود. ضمن آنکه الگوي هسته (شوراي عالی محیطزیست) و بازو (دستگاههاي درگیر در امور محیطزست) وجود دارد. اما، به رغم تشابه هاي زیاد با سایر کشورها، دلیل آلودگیهاي اخیر کلانشهرهاي ایران چیست؟ این امر میتواند بهدلیل عدم توجه به جایگاه شوراي عالی محیطزیست و یا عدم وجود دفتر مستقل امور زیستمحیطی در هر یکاز دستگاههاي دخیل باشد. به نظر میرسد مشکل نخست با احیاي مجدد شوراي عالی محیطزیست در سالجاري مرتقع شده باشد. رفع مشکل دوم نیز مستلزم ایجاد هماهنگی میان واحدهاي متعدد فعال در امور زیستمحیطی در وزارتخانه هایی همچون صمت است که میتواند با تشکیل کارگروه مرکزي در سطح وزارتخانه مرتفع شود.

کلید واژگان :

سازوکار، تنظیم مقرراتسبز، ایران، کشورهاي منتخب، وزارت صنعت، معدن و تجارت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک