چکیده :

امروزه کیفیت و مشتری مداری به عنوان یکی از چالش های جدی رقابتی مطرح شده است و حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و قابل اعتماد، از طریق تامین نیازهای مشتریان در طراحی و تولید محصولات یا ارائه خدمات است. گسترش عملکرد کیفیت (QFD)، به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع و FMEA به عنوان ابزاری برای عارضه یابی و اولویت خطا، امکان تحقق خواسته های فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم می-کنند. بدین منظور در این مقاله، با ترکیب دو روش گسترش عملکرد کیفیت و روش تحلیل آثار بالقوه-ی خطا، یک الگوی کلی جهت تولید محصول مطابق با نیاز مشتری، طراحی می گردد. که در این الگو، ابتدا توسط QFD نیازهای مشتری به فرایندهای تولید تبدیل شده، سپس لیستی از خطاهای موجود بر سر راه این فرایندهای تولید، شناسایی و سپس با استفاده از جدول FMEA و عدددهی به معیارهای مربوطه در جدول مذکور، اعداد ریسکی برای خطاها بدست می آید و در نهایت، راه حل هایی جهت رفع و بهبود خطاهای مذکور مطرح می گردد و تیم تحلیل اثرات بالقوه ی خطا، برای رفع این خطاها اقدام خواهد نمود تا تولید محصولات طبق نیاز مشتری و با برنامه ریزی هرچه بهتر انجام گیرد.

کلید واژگان :

گسترش عملکرد کیفیت، اثر بالقوه ی خطا، نرخ اولویت مخاطره، مشتری مداری، مدیریت کیفیت



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک