چکیده :

امروزه سازمان ها به دانش تولید شده در سازمان به عنوان سرمایه اصلی نگریسته و سعی در نگهداشت این دانش دارند، خصوصا با گسترش جغرافیایی سازمانها و استفاده از شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده های توزیع شده نقشمدیریت دانش کلیدی تر گشته است. در این راستا سیستم های حافظه سازمانی به عنوان یک سیستم کامپیوتری فعال جهت ساماندهی انواع دانش موجود درسازمان از طریق جمع آوری، نگهداری و توزیع مجدد آگاهانه آن بین افرادمناسب و در زمان مناسب مطرح شده اند. به این ترتیب حافظه سازمانی در خدمت مدیریت دانش قرارگرفته و وظیفه انتقال دانشی که در گذشته کسب شده به فعالیت های جاری را بر عهده دارند. بنابراین یکی از دلایل به کار گیری سیستم حافظه سازمانی در حوزه بانکداری که دانش سازمانی را به وظایف کاری مربوط نماید، حصول مدیریت دانشاست که آن هم به نوبه خود منجر به بهره وری، بهبود عملکرد و مدیریت دانش می شود. این تحقیق توصیفی - پیمایشی است، کارکنان بانک های شهر تهران جامعه پژوهش را تشکیل می دهند، شناسایی فرایندها و دانش هایمورد نیاز بانک از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفته است و بر اساس مدل های مختلف حافظه سازمانی الگوی پیشنهادی تهیه شده، سپس در معرض قضاوت متخصصان و خبرگان بانکی قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر این است که با تهیه مدل حافطه سازمانی زمینه اجرای مدیریت دانش در بانک ها فراهم گردد و تاثیر بکارگیری راهکارهای حافظه سازمانی در بهبود عملکرد بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گیرد.

کلید واژگان :

حافظه سازمانی، دانش سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک