چکیده :

نظام آموزشی : اگر کلاس درس رابه عنوان مجموعه در نظر بگیریم کارکرد آن به صورت نظام خواهد بود یعنی با دریافت یک مجموعه درون داد ( دانش آموزان و معلم ) وطی فرایندی خاص (روش تدریس) درجهت هدف مشخص ،می توان به بازده یا برون داد مورد نظر دست یافت. کلاس درس خود جزیی از نظام مدرسه آن ناحیه منطقه ،استان وکشور که تشکیل دهنده نظام کل آموزشی کشور است می باشد. ارزشیابی(Evaluation): سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه‌ی نتایج حاصل با اهداف آموزشی از قبل طرّاحی شده به منظور تعیین میزان پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموزان . ارزشيابي توصيفي به عنوان يکي از تغييرات در نظام ارزشيابي در آموزش و پرورش کشور در دهه اخير مد نظر بوده است.در این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است . هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخورد های عددی است. مؤلفه های ارزشیابی توصیفی عبارتند از : پویایی، بازخورد، کیفی بودن، فرایندی بودن. چالش های فراروی ارزشیابی توصیفی: به برخی از سوء برداشت هایی که اجرای موفقیت آمیز ارزشیابی توصیفی را با چالش روبرو کرده بیان کرده است که عبارتند از: نبودن تکرار پایه در ارزشیابی توصیفی، برابر دانستن ارزشیابی مستمر با امتحانات مکرر، معادل دانستن ارزشیابی توصیفی با ابزار آن. حسنی (1388) محاسن ارزشیابی توصیفی : 1-شناخت عمیق تر و دقیق تر از دانش آموز-2 کاهش اضطراب نامطلوب و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت و. معایب ارزشیابی فعلی:1 - محدود شدن به ارزشیابی از دانش آموز و اطلاعات 2- اضطراب آور بودن نمره و امتحان و.. نظام آموزشی از پنج عنصر هدف، برنامه، روش، منابع و امکانات و ارزشیابی تشکیل شده است. هر کدام از این عناصر با یکدیگر در تعامل هستند، بنابراین تحول در هر کدام از این عناصر مستلزم تحول در سایر عناصر آموزش و پرورش است.

کلید واژگان :

ارزشیابی ، ارزشیابی توصیفی،نظام آموزشی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک