چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با سواد اطلاعاتی در بین مدیران ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 94-93 می باشد . روش پژوهش از شاخه تحقیقات همبستگی است . لذاپژوهش از نوع کاربردی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران مقطع ابتدایی شهرستان دلفان در سال 94-93 می باشد که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان تعداد آنان برابر با 145 نفر می باشد که از این تعداد 120 نفر مرد و 75 نفر نیز زن می باشند. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد120 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی طبقه ای بود که 70 نفر از مدیران مرد و 50 نفر از مدیران زن بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند در این پژوهش از دو پرسشنامه پرسشنامه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات 66 سوالی با طیف 5 گزینه ای لیکرت می باشد و پرسشنامه سواد اطلاعاتی این پرسشنامه 55 سوالی بوده برای سنجش میزان سواد اطلاعاتی از پرسشنامه ای استفاده میشود که توسط دوارپناه و سیامک(۱۳۸۷) ترجمه شده است در این پژوهش داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در سطح آمار توصیفی به محاسبه میانگین، انحراف استاندارد، بیشترین مقدار، کمترین مقدار برای هریک از متغیرها و ابعاد و مؤلفه های آنها پرداخته شده است. سپس نرمال بودن توزیع داده ها آزمون شده است نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین فناوری اطلاعات وارتباطات با سواد اطلاعاتی رابطه همبستگی متوسطی وجود دارد که با توجه به سطح معناداری که برابر 001/0 برآورد گردیده است، این میزان همبستگی در سطح اطمینان 99/0 از لحاظ آماری معنادار قلمداد می گردد. با توجه به ضریب همبستگی برآورد شده، می توان گفت که سطوح متوسط فناوری اطلاعات و ارتباطات با سطوح متوسط سواد اطلاعاتی همراه بوده است .

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات و ارتباطات، سواد اطلاعاتی ، بین مدیران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک