چکیده :

امروزه رفع معضل بیکاری به دغدغه ای چالش برانگیز برای دولت بدل گشته است و از آنجا که رفع این مشکل بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را برطرف می نماید، شایسته است که راه حلی مناسب جهت برون رفت از وضعیت موجود اندیشیده شود. این مهم میسر نمی گردد مگر در سایه توجه به مقوله کارآفرینی. زیرا کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال میباشد. از طرف دیگر، مراکز فنی و حرفه ای در تربیت نیروهای ماهرجهت ورود به بازارکار و ایجاد خوداشتغالی نقشی حیاتی ایفا مینمایند. لذا اهمیت آموزش راهكارهاي اشتغالزايي و خوداشتغالي و تقويت روحيه كارآفريني در میان مهارت آموزان بیش از پیش احساس می شود. لازمه تقویت روحیه کارآفرینی شناخت دقیق عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه مهارت آموزان آموزش دیده در مراکز فنی و حرفه ای میباشد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مهارت آموزانی که در سال 1391 در مرکز آموزش مهارت های پیشرفته گیلان آموزش دیده اند را در بر می گیرد که تعداد 300 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. پژوهش حاضراز جمله تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که نگرش فردی، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک شده، مرکز کنترل درونی، ریسک پذیری، اعتماد به نفس، نیاز به کسب موفقیت، تحمل ابهام و همچنین دارا بودن قوه نوآوری، عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه مهارت آموزان به شمار می روند. بعلاوه، هنجارهای ذهنی و نگرش فردی تاثیر مثبتی بر کنترل رفتاری ادراک شده دارند اما تاثیر هنجارهای ذهنی بر نگرش فردی مورد تایید قرار نگرفت.

کلید واژگان :

کارآفرینی، فنی و حرفه ای، آموزش، اشتغال، گیلان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک