چکیده :

پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت عمومی دانش آموزان ورزشکار و دانش آموزان وابسته به بازی های رایانه ای انجام گرفت. روش پژوهش از نوع مطالعات علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان(دوره اول) شهرستان کازرون در سال 1395بود. از این جامعه نمونه ای به حجم 120 نفر ( 60 نفر وابسته به بازی های رایانه ای و 60 نفر ورزشکار به روش نمونه گیری در دسترس) پس از همتاسازی از نظر سن، جنسیت و سایر ویژگی های دموگرافیک انتخاب شده و پرسشنامه سلامت عمومی کلبرگ (GHQ - 28) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 به روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون بون فرنی (BONFERRONI) انجام گرفت. یافته ها نشان داد که دانش آموزان وابسته به بازی های رایانه ای از سلامت روان (F = 36/26 ، 0/0001> P ) کمتری نسبت به دانش آموزان ورزشکار برخوردارند. با توجه به نتایج حاصل می توان عنوان کرد دانش آموزان وابسته به بازی های رایانه ای از نظر روانشناختی افرادی آسیب پذیر بوده و نیاز به حمایت و آموزش دارند تا از میزان وابستگی خود به بازی های رایانه ای کاسته و ورزش را جایگزین آن نمایند.

کلید واژگان :

دانش آموز، بازی های رایانه ای، ورزشکار، وابستگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک