چکیده :

در چند دهه اخیر، کارآفرینی بعنوان یک استراتژي و راهبرد در توسعه و شکوفایی و رشد جوامع انسانی به جایگزین بی بدیلی تبدیل گشته است که از طریق آن همه ي عوامل و منابع و امکانات یک جامعه بصورت خودجوش و از راه قرار گرفتن در یک روند تکاملی در جهت نیل به آرمانهاي بلند اجتماعی بسیج گردیده تا منشا بسیاري از آثار و پیامدهاي مثبت اقتصادي- اجتماعی گردند.بنابراین در حال حاضر توسعه کارآفرینی هسته برنامه توسعه بسیاری از کشورها به مناطق روستایی می¬باشد. در کشور ما نیز توسعه و ترویج کارآفرینی به ویژه در مناطق روستایی یکی از نیازهای جدی جامعه بوده و شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی از ضروریات می¬باشد. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است. بنابراین بسیاری از محققان با پررنگ نمودن نقش ساختارهای اقتصاد، تاکید ویژه بر کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر توانمندی سازی گروه ها و قشر های مختلف جامعه از جمله جوانان دارند. لذا با در نظر گرفتن اهمین نقش کارآفرینی روستایی و لزوم توانمندسازی آنان، پژوهش حاضر تلاش دارد به بررسی عوامل موثر کارآفرینی، به عنوان یکی از عوامل کلیدی موثر در تحقیق این مهم بپردازد. روش مورد استفاده به منظور گردآوری مطالب، استفاده از پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی و مطالعات کتابخانه ای و اسنادی می¬باشد. از جمله نتایجی که در این پژوهش به دست امده است می توان به ارتباط تنگاتنگ کارافرینی و توانمندسازی با یگدیگر و این که ساختار اقتصادی کارافرینی تسهیل کننده فرایند توانمندسازی روستاها است اشاره کرد.همچنین می¬توان اظهار کرد که کارآفريني ضمن ايجاد اشتغال و درآمد براي گروه هايي مختلف جامعه روستايي مي تواند باعث گسترش امکانات و زيربناها، گسترش سرمايه گذاري ها، توسعه و بهبود حمل و نقل روستايي، در نهايت باعث توسعه وپيشرفت روستاها را در پی به دنبال داشته باشد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، اشتغال زآیی، توسعه پایدار روستایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک