خلاق اساس زندگی انسانی و ملاحظات اخلاقی ضرورتی برای موفقیت سازمانها محسوب میشود طوری که امروزه این ملاحظات با حیات سازمانها گره خورده است. اخلاق در مکاتب مختلف تعاریف و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع اخلاقیات که در بسیاری مشاغل نمود پیدا کرده و جزء الزامات آن محسوب میشود اخلاق حرفهای است. اخلاق حرفهای مجموعهاي از اصول و استانداردهاي انسانی است كه رفتار افراد و گروههای سازمانی را جهت داده و هدف آن تعیین چهارچوبی است که که بر اساس آن ارزش هايي اخلاقی ایجاد، حفظ و توسعه پیدا نماید. اهمیت اخلاق در این جمله پیتر دراکر بیشتر خود را نمایان میکند؛ اگر مدیر فاقد اخلاق نیکو باشد یا درستکار نباشد، روح و حیات سازمان را تباه میکند. مشخصههای اخلاق حرفهای عبارتند از: صداقت و راستگویی، وظیفه شناسی، اعتماد و اطمینان، احترام و مسئولیتپذیری. در رویکردی دیگر مشخصههای زیر برای اخلاق حرفهای آورده شده است: توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل. با توجه به نقش اخلاق بویژه اخلاق حرفهای در موفقیت سازمانها، در نوشته حاضر به جستجوی مشخصههای مبتنی بر ارزشهای اسلامی پرداخته شده و با ارائه پاسخ به پرسش های زیر، به گسترش مبانی نظری و ارائه پیشنهادهای اصلاحی در این زمینه پرداخته میشود: اخلاق چیست؟ دیدگاهها و مکاتب اخلاقی کدامند؟ اخلاق حرفهای چیست؟ اخلاق کاری چسیت؟ اخلاق حرفهای و اخلاق کاری چه نقشی در عملکرد سازمانها دارند؟ مدل مناسب برای اخلاق حرفهای، اخلاق کاری و عملکرد سازمانی در ایران با توجه به ارزشهای اسلامی کدامند؟ و در نهایت مدل اخلاق حرفه ای، اخلاق کاری و عملکرد سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی (معنویت سازمانی) ارائه می شود.
کلید واژگان :اخلاق، اخلاق حرفه ای، اخلاق کاری، ارزشهای اسلامی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک