چکیده :

سازمان‌هاي امروزي در محيط‌هاي بسيار متغير و پيچيده داخلي و بين‌المللي با چالش‌هاي عديده‌اي از جمله فشار براي شفافيت و پاسخگويي بيشتر، منابع مالي محدود و در حال اتمام، افزايش وظايف و فعاليت‌ها، تغييرات پر سرعت تكنولوژي و هجوم راه‌حل‌هاي مديريتي متفاوت براي بهبود وضعيت سازمان‌ها مواجه‌اند. هدف این تحقیق، طراحی و تبیین الگوی استراتژی فرهنگی مناسب با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) برای دبیرخانه شوراهای اجتماعی محلات مشهد است که در آن، به متغیرها، وزن و اهمیت هر یک، مدل یکپارچه، پیشنهادهای اجرایی و ... پرداخته خواهد شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعه ادبیات موضوع مطالعه شده با تعدادی از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مناطق شهرداری مشهد و برخی خبرگان فرهنگی دیگر، مصاحبه حضوری و یا تلفنی صورت گرفت و از آنان در مورد شاخص‌های مدنظر آنان برای استفاده از مدل نهایی و همچنین ضریب آن و برخی نکات دیگر پرسیده شد، سپس با استفاده از تحلیل محتوا مهمترین شاخص‌ها که دارای بیشترین تاثیر بوده‌اند، انتخاب شدند و سپس آن شاخص‌ها در قالب پرسشنامه از کارکنان دبیرخانه، کارشناسان مناطق مختلف 13 گانه شهرداری و برخی فعالان فرهنگی مرتبط در خارج از مجموعه پخش و توزیع شد. به عبارتی، ابزار مهم جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه پرسشنامه همراه با مصاحبه بوده است و در نهایت مدل پیشنهادی در قالب مدل BSC در 4 حوزه مالی، مشتری، رشد و یادگیری، فرآیندهای داخلی ارائه شده است. به‌طور کلی، 22 پارامتر نهایی و وزن 110 به دست آمد که وزن دیدگاه مالی 20 نمره- دیدگاه مشتری 30 نمره- دیدگاه فرآیندهای داخلی20 نمره و دیدگاه یادگیری و رشد 40 نمره به دست آمده است که نشانگر اهمیت بیشتر وجه یادگیری و رشد و به نوعی توانمندسازی نیروی انسانی توجه دارد.

کلید واژگان :

مدیریت استراتژیک، کارت امتیازی متوازن، ارزیابی، فرهنگ، دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک