در هر نظام آموزشي چه در آموزش و پرورش و چه دانشگاه برخي اصول ، قواعد و برنامه هايي مطابق سرفصل هاي مصوب و رسمي اجرا مي گردد و بخش ديگري كه اهميت آن از بخش اول كمتر نيست برنامه درسي غیررسمی مي باشد. هدف و مقصود ي كه در اين مقاله به دنبال آن هستيم معرفی جایگاه و نقش برنامه درسي غیررسمی كه از آن به برنامه پنهان تعبير شده؛ در دستیابی به شایستگی های معلمی است .برنامه های پنهان مجموعه اي از فعاليتهايي است كه بصورت غير رسمي در خارج كلاس و در فضاي دانشگاه فراگيرنده كسب مي كند. كه در دانشگاه فرهنگيان دانشجو معلم با توجه به محيط شبانه روزي كه در آن حاكم است دانشجو بيشتر در معرض برنامه درسي غیررسمی قرار دارد. در اين تحقيق كه ابتدا به روش مروري نيم نگاهي به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش دارد و سپس به روش علمي – پژوهشي بحث « ظرفیت برنامه های درسی غیررسمی تربیت معلم برای تحقق شایستگی هاي معلمي » را دنبال نموده ؛ از آنجا كه از ويژگيهاي روش تحقيق مروري آن است كه اگرهر يك از تحقيقات منفرد را تنها به عنوان بخشي از يك موضوع مي پردازد، تحقيق مروري با كنار هم گذاشتن نتايج تحقيقات متعدد ميتواند تصوير كامل را نشان دهد. روشي كه شايد بتوان گفت كمتر بدان توجه شده است و با وجود كتابهاي بسياري كه در حوزه روش تحقيق در ايران تاليف و ترجمه شدهاند،در آنها كمتر روش تحقيق مروري در نگارش مورد توجه قرار گرفته است. كم توجهي به تحقيق مروري در آثار پژوهشگران ممكن است پيامدهاي ناخوشايندي نظير انجام شدن تكراري تحقيقات و انجام نشدن پژوهش در زمينههايي كه مورد نياز است را فراهم آورد. علاوه بر آن، بدون تحقيقات مروري ممكن است تنها با تكيه بر مقاله خاص به نتيجهگيري بپردازند كه اقدامي نادرست است و مخاطب ميتواند با استفاده از اين روش تحقيق مروري به آن پاسخ دهند و لذا در اين تحقيق بيشتر در جهت ارائه يك نتيجه جامع از تحقيقات متعددي است كه در حوزه اثرگذاري برنامه درسي پنهان نگارش يافته اند و قصد دارد به بررسي ميزان نقش برنامه درسي غیررسمی در تحقق شايستگي هاي معلمي بپردازد. همانگونه كه در نتيجه گيري نيز بيان می گردد مي توان گفت برنامه درسي غیررسمی در درون دانشگاه فرهنگيان ، اين ظرفيت و قابليت را دارد تا با جلب فضاي اعتمادساز درون دانشگاه ، دانشجو معلمان را به مشاركت فعالانه وادار كند و در چنين فضايي است كه در پرتو همدلي و همزباني گروه هاي فعال جامعه دانشگاهي دانشگاه فرهنگيان دست به دست هم داده و در كسب شايستگي هاي لازم دانشجو معلمان را ياري مي رسانند.
کلید واژگان :برنامه درسی ، برنامه درسی غیر رسمی ، تربیت معلم ، شایستگی ، دانشجومعلمان .
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148526800727673
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنگره بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی ، روانشناسی وعلوم تربیتی
- برگزار کنندگان : مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی
- تاریخ ثبت : 1395/11/05 17:56:47
- ثبت کننده : محمود جاوید مهر
- تعداد بازدید : 209
- تعداد فروش : 0