چکیده :

شرايط در دنياي پرتغيير کنوني به¬گونه¬اي شده که همگان دريافته¬اند ايجاد تلاطم در بازار و پاسخ سريع به تقاضا، يک مزيت رقابتي محسوب مي¬شود و اين همان مفهوم چابکي سازمان¬ها است. از طرفي موفقيت در استقرار يک سازمان چابک به متغيرهاي زيادي وابسته است که يکي از مهمترين و تأثيرگذارترين آنها، فرهنگ سازماني حاکم بر مجموعه مي¬باشد. هدف از انجام اين پژوهش بررسي تأثير انواع گويه¬هاي فرهنگ سازماني بر چابکي سازمان¬ها در بخش دولتي است. روش انجام اين پژوهش توصيفي-پيمايشي و از نوع همبستگي است. داده¬هاي مربوط از 40 مشارکت¬کننده جمع¬آوري گرديده و با استفاده از روش¬ها و آزمون¬هاي آماري به¬کمک نرم¬افزار SPSS تحليل شده است. يافته¬هاي پژوهش نشان مي¬دهد بين انواع گويه¬هاي فرهنگ سازماني (فرهنگ سلسله¬مراتبي، فرهنگ قومي، فرهنگ بازاري، فرهنگ ادهوکراسي) و چابکي سازمان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين فرهنگ قومي در بين گويه¬هاي فرهنگ سازماني بيشترين ضريب تبيين را در متغير چابکي سازماني داراست.

کلید واژگان :

فرهنگ قومي، فرهنگ سلسله مراتبي، فرهنگ بازاري، فرهنگ ادهوکراسي، چابکي سازماني



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک