چکیده :

فلسفه وجودي شبکههاي اجتماعی واقعی، تشکیل و پیوند گروههاي اجتماعی بر محور مشترکات اعتقادي، اقتصادي، سیاسی و اجتماعی است، شبکههاي اجتماعی منبعی براي دادههاي مربوط به رفتار کاربران هستند. اطلاعات پروفایلها، پیوندهاي موجود در آنها، دیدگاههاي منتشر یا مبادله شده منابعی غنی براي تحلیلگران شبکه به شمار میآیند تا به الگوهاي فکري، رفتاري و شاخصهاي دیگر کنشگري کاربران دست یابند. این شبکهها نهتنها ارتباط میان اعضا را نشان میدهند بلکه دسترسپذیري و تبادل منابع دانش در شبکه را نیز نشان میدهند. بنابراین براي توسعه اجتماعهایی که در آن همکاريهاي شبکهاي براي فرایند خلق و اشتراك دانش کلیدي هستند، مطالعه شبکههاي اجتماعی به یک موضوع مهم سازمانی تبدیل شده است. در این مقاله بعد از بیان تعاریفی از دانش و معرفی رسانههاي اجتماعی بهعنوان مأخذ خلق دانش، با هدف تحلیل فرایند خلق دانش در شبکههاي اجتماعی مجازي، فرایند تبدیل دانش بر اساس کارکردهاي شبکههاي اجتماعی مجازي در قالب یک مدل ارائه شده است. متدولوژي تحلیل شبکه اجتماعی میتواند بهعنوان یک ابزار تشخیصی و برنامهریزي براي افزایش همکاري و درنتیجه افزایش جریان دانش ایجادشده از مشارکت و تعامل گروههاي اجتماعی و اطلاعات در سازمان مطرح شود.

کلید واژگان :

شبکه اجتماعی، رسانه، تحلیل شبکه، خلق دانش.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک