چکیده :

هدف پژوهش: در طول سال هاي اخير اهميت سرمايه فكري مورد تأكيد بوده است. شناخت هر چه بهتر سرمايه فكري، مهمترين عامل موفقيت در افزايش نوآوري را، به ما نشان مي دهد. از اين رو، هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و سرمايه فكري مي باشد. روش تحقيق و متغيرهاي پژوهش: روش تحقيق حاضر از نوع كاربردي و همبستگي مي باشد. روشهاي گردآوري داده ها در اين پژوهش به دو صورت كتابخانهاي و ميداني بوده است. ابزار مورد استفاده در روش گردآوري داده ها به صورت ميداني، پرسشنامه بوده است. جهت تحليل داده ها و آزمون فرضيات از آمارهاي استفاده spss توصيفي و استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون) با استفاده از نرم افزار گرديد. متغيرهاي تحقيق شامل: متغير مستقل فرهنگ سازماني (همكاري، فاصله طبقاتي قدرت، ترس از ناشناخته ها) و متغير وابسته سرمايه فكري (سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه ارتباطي) مي باشند. جامعه و نمونه پژوهش: جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر بانك هاي كرمان بوده اند. 80 پرسشنامه بين كاركنان 28 بانك كه به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند توزيع گرديد و تعداد 60 پرسشنامه جمع آوري شد. نتايج پژوهش: نتايج پژوهش رابطه معني دار و مثبت بين فرهنگ سازماني و سرمايه فكري را تأييد كرد. اين بدين معني است كه هر چقدر سطح فرهنگ سازماني ارتقا يابد سطح سرمايه فكري نيز افزايش مي يابد. همچنين نتايج تحقيق همه فرضيات فرعي را نيز تأييد كرد. كاربرد مديريتي و نوآوري پژوهش: با توجه به اهميت روز افزون سرمايه فكري در سازمان ها و صنايع گوناگون و ابهام موجود در زمينه ارتباط بين فرهنگ و سرمايه فكري، اهميت و كاربرد پژوهش حاضر محرز مي باشد و از آنجايي كه تاكنون در ايران به اين موضوع پرداخته نشده است، اين موضوع كاملاً داراي نوآوري مي باشد.

کلید واژگان :

سرمايه فكري، فرهنگ سازماني، سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه ارتباطي.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک