چکیده :

با توجه به نقش عوامل روان‌شناختی در رفتار مصرفکنندگان و اهمیت رفتار خرید تکانهای در بین آن‌ها، این مطالعه به هدف بررسی نقش اضطراب صفت و حالت در ایجاد رفتار خرید تکانه‌ای، صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر طرحی غیر آزمایشی، از نوع همبستگی بود. به این منظور 413 دانشجو(216 پسر و 197 دختر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی،از دانشگاه‌های شهرتهران،انتخاب شدند.آزمون اضطراب صفت و حالت اسپیلبرگر و مقیاس(CIS)، برای اندازه‌گیری رفتار خرید تکانه‌ای به اعضای نمونه،ارائه شد. در ابتدا برای تحلیل داده‌های پژوهش، به منظور توصيف آماري، از جداول شاخص‌هاي آمار توصيفي استفاده شد.در راستاي تحليل‌هاي استنباطي و آزمون فرضيه‌ي تحقيق، و با توجه به برقراری تمامی مفروضه‌ها،از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافته‌ها‌: در مورد دانشجوهای پسر متغیر اضطراب صفت می‌تواند بُعد احتیاط از رفتارخرید تکانه ای را، در سطح (01/0=α) معنی‌دار پیش‌بینی کند. اما همین متغیر در دختران می‌تواند بُعد لذت از رفتار خرید تکانه ای را، در سطح (01/0=α) معنی‌دار، پیش‌بینی کند.نتیجه‌گیری: با افزایش اضطراب صفت در پسران، بُعد احتیاط رفتار خرید تکانه‌ای کاهش پیدا می‌کند؛ در حالی که در دختران، با کاهش میزان اضطراب صفت، بُعد لذت افزایش می‌یابد.

کلید واژگان :

رفتار خريد تکانه‌ای. اضطراب صفت. اضطراب حالت. روان‌شناسي مصرف‌كننده.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک