چکیده :

کشورهای جهان با تکیه بر نواوری در پی افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی بوده و از دلایل عمده این توجه وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. از سویی، بخش صنعت و خصوصاً بنگاههای کوچک و متوسط بستر توسعه کارآفرینی، نوآوری وسایر رویه های مخاطره آمیز مهیا کننده زیرساخت رشد طولانی مدت پویا و پایدار تلقی شده و از این طریق بیش از ۹۰ درصد از تجارت جهانی و ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند. این مقاله می کوشد تا با بررسی پدیده نوآوری در بخش صنعت مؤلفه های آن را مورد شناسایی و کنکاش قرار دهد. برای بررسی مؤلفه های نوآوری، داده های این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه و از میان بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط استان یزد انتخاب گردیده است. نتایج حاصل از پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که ۴۵ درصد بنگاهها در نمونه مورد مطالعه یکی از مولفه های نوآوری را داشته و نوآور بوده اند. بیشتر بنگاههای صنعتی مورد مطالعه از طراحی جدید برای کالای موجود، روشهای بازاریابی جدید و روشهای توزیع جدید محصول درراستای نوآوری استفاده برده اند و بسته بندی جدید، استفاده از تکنولوژی جدید، روش های ارائه خدمات پس از فروش جدید و ارائه محصول جدید در زمینه نوآوری در صنعت و حمایت مدیریت ارشد از عواملی هستند که بر بروز مولفه های نوآوری در صنعت تأثیر مستقیم دارند. در نهایت راهکارهایی مانند حمایت دولت از بنگاههای نوآور، بستر سازی برای تعامل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با صنعت و پیشنهادهایی نیز برای مدیران صنعت مانند ایجاد واحدهای مستقل D&R ، به کارگیری تکنولوژی اطلاعات ( IT ) مطرح شد که در راستای نهادینه کردن نوآوری می تواند تأثیر گذار باشد.

کلید واژگان :

مؤلفه های نوآوری، بخش صنعت، بنگاههای کوچک و متوسط، استان یزد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک