چکیده :

در این مطالعه با استفاده از تکنیک دینامیک سیالات محاسباتی CFD، به بررسی تاثیر پارامتر کلیدی نسبت طول به قطر، بر عملکرد ورتکس تیوب و جدایش انرژی در آن پرداخته شده است. معادلات بنیادی میدان جریان بوسیله کد استاندارد نرم افزار فلوئنت و با یک مدل تراکم پذیر و توربولانس حل گردیده اند. با استفاده از نتایج تحلیل عددی مقادیر بهینه ای برای دستیابی به حداکثر عملکرد سرمایشی بدست آمده و از روی این مقادیر بهینه سازی شده یک طول بهینه برای ورتکس تیوب پیشنهاد می گردد. همچنین نتیجه گرفته شد که افزایش نسبت جرمی جریان سرد باعث کاهش جدایش دمایی جریان در خروجی سرد میگردد. همچنین در این مطالعه عددی تاثیر نقطه سکون و موقعیت آن در داخل ورتکس تیوب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با افزایش فاصله نقطه سکون از ناحیه ورودی ورتکس تیوب ،جدایش دمایی نیز افزایش یافته و عملکرد ورتکس تیوب بهبود خواهد یافت.

کلید واژگان :

ورتکس تیوب، مکش جانبی، فشار خروجی حفره، ماکزیمم سرعت چرخشی، جدایش انرژی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک