چکیده :

مقدمه: گردشگری یکی از بزرگترین صنعت ها در جهان محسوب می شود و آن چنان رشد سریعی داشته که بیش از یک سوم از ارزش کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشورها بوده به طوری که در طی سالیان آتی به بزرگترین صنعت جهان تبدیل خواهد شد. کشور ما ایران نیز از جاذبه‌های گردشگری بالقوه‌ای‌ برخوردار است. در ايـن رابطـه جاذبـه هـاي گردشگري شهری به عنوان يكي از مولفه هاي اصلي توسـعه گردشگري به خصوص در سطح شهرهای بزرگ صنعتی محسوب می گردد. روش: مطالعه مروری حاضر از طریق جستجو در پایگاه¬های داده¬ای داخلی همچون SID, Magiran, Iran Medex, ISC و پایگاه های داده ای خارجی Web of Science، Scopus، Prequest، Google Scholar، و غیره از سال 2007 به بعد و با کلید واژه¬هایSustainable Development ، Urban regeneration، Urban Tourismانجام پذیرفته است. یافته ها: گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده از مهم ترین فعالیت های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر محسوب می شود. وجود جاذبه های متنوع در شهرها چون اماکن تاریخی، فضاهای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات مهمان نوازی، مراکز خرید و بازراها جزء عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری گردشگری شهری می باشد. جهت ارتقاء و موفقیت در امرگردشگری شهری باید با برنامه ریزی منسجم پیش رفت و به نکات مهمی همچون مشارکت اجتماعی، حفظ تداوم با گذشته، بازآفرینی شهری و امنیت پایدار نیز توجه خاصی نمود. بحث: با توجه به وضعیت ناپایدار و نامشخص درآمدهای نفتی در کشورمان و همچنین در سوی دیگر درآمد زایی بالای صنعت گردشگری شهری، لذا می¬طلبد سرمایه¬گذاری و توسعه لازم توسط مردم و دولت در این بخش انجام پذیرد و همچنین مدیران نیز در همه سطوح مدیریتی باید برنامه ریزی مناسب جهت ایجاد زیرساخت ها، تاسیسات، امکانات لازم را فراهم سازند تا توسعه پایدار شهری ایجاد و شهرها گردشگران زيادي را به سوي خود جذب نمایند.

کلید واژگان :

گردشگری شهری، جاذبه های گردشگری، توسعه پایدار، رشد اقتصادی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک