چکیده :

هدف از اجراي تحقيق حاضر، بررسی و تبيين مدل رياضي عوامل مؤثر بر هماهنگي بين‌سازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با ترانزيت در كشور در قالب يك مدل مفهومي هشت موردي از متغيرهاي تشكيل‌دهنده و اثرگذار بر آن شامل هزينه، زمان، فاصله فيزيكي، ظرفيت مسير، آموزش متوليان، هماهنگي بين سازمانهاي متولي ترانزيت، بازاريابي، و بالاخره قوانين و مقررات، مي‌باشد. بر اين اساس ضمن مروري جامع بر ادبيات موضوعي مربوط، از تعداد 70 عضو جامعه آماري مورد مطالعه، تعداد 58 نفر در كار جمع‌آوري داده‌ها مشاركت نموده‌اند. بر همين اساس، داده‏هاي مورد نياز تحقيق با استفاده از ابزارهاي مراجعه به اسناد و مدارك، مصاحبه و بويژه پرسشنامه با ضريب پايايي 89% جمع‌آوري، و در قالب روش تحقيق غيرآزمايشي پيمايشي، به استخراج مدل رياضي رگرسيوني هدفگذاري شده تحقيق با استفاده از آزمونهاي آماري آلفا كرونباخ، همبستگي و رگرسيون بين متغيرهاي مستقل و وابسته و بهره‌گيري از نرم‌افزارSPSS پرداخته شده است. نتایج تحقيق نشان داده است كه در مجموع بين متغيرهاي مستقل هشتگانه تحقيق و متغير وابسته هماهنگي بين‌سازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با ترانزيت رابطه معني‏داري وجود دارد. اين در حالي است كه عليرغم داشتن پشتوانه تئوريك مربوط به اثرگذاري تمامي متغيرهاي مستقل هشتگانه تحقيق بر متغير وابسته هماهنگي بين‌سازماني ميان سازمانهاي متولي و مرتبط با ترانزيت در ايران، از منظر انفرادي، متغيرهاي شماره‌هاي سه، چهار و هشت، يعني فاصله فيزيكي، ظرفيت مسير، و قوانين‌ومقررات، از نظر تأثيرگذاري بر متغير وابسته، مورد تأييد قرار نگرفته‌اند. يعني در حقيقت فقط تأثيرگذاري پنج متغير مستقل يعني هزينه، زمان، آموزش متوليان، هماهنگي بين سازمانهاي متولي ترانزيت، و بازاريابي، بر متغير وابسته مورد تأييد قرار گرفته، و اولويتهاي تأثيرگذاري نيز مشخص شده‌اند. در پايان مقاله، بحث، نتيجه‌گيري و پيشنهادات كاربردي، و نيز مواردي چند در خصوص ادامه و پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده‌اند.

کلید واژگان :

هماهنگي- بين‌سازماني- ترانزيت- ايران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک