چکیده :

یکی از بارزترین مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم، ضعف در مهارتهای اجتماعی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعه موقعیتهای اجتماعی مشکلساز برای دانشآموزان مبتلا به اوتیسم انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به اوتیسم شهرستان رشت 1332 بوده است که از این تعداد نمونهای به حجم 22 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس - در سال تحصیلی 33 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس طبقهبندی موقعیتهای اجتماعی مشکلساز )داج و همکاران، 1392 ( استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان مبتلا به اوتیسم در موقعیتهای اجتماعی" وقتی که یک همسال اسباب بازی یا شیءای دارد که این کودک آن را میخواهد "، " وقتی که یکی از اموال کودک در اختیار یک همسال است و کودک میخواهد آن را پس بگیرد " دارای بیشترین مشکل هستند. همچنین نتایج نشان داد دانش- آموزان مبتلا به اوتیسم به ترتیب در موقعیتهای انتظارات معلم و پاسخ به تحریک شدن دارای بیشترین مشکل، و در موقعیت پاسخ به موفقیت دارای کمترین مشکل هستند. با توجه به نتایج این پژوهش، طراحی برنامه مداخلهای مبتنی بر نقاط ضعف شناسایی شده کودکان اوتیسم ضروری است.

کلید واژگان :

موقعیتهای اجتماعی مشکلساز، دانشآموزان، اوتیسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک