چکیده :

مسیر آگاهی از محیط توسط ارگانیزم ها صرفا از طریق حواس و ویژگی های شناختی همچون هوش، استعداد و حافظه امکان پذیر می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه حافظه ی فعال، سبک های پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری در شهر گرگان است. روش انجام اين پژوهش توصيفي از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دختران و پسران دارای اختلال یادگیری نوشتاری شهرستان گرگان در مرکز اختلالات یادگیری تشکیل می دادند. با توجه به طرح پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و به ازای گروه پسران 50 و دختران 58 نمونه انتخاب شدند. با توجه به ایزارهای پژوهش پروفایل دان (1999) از والدین کودکان دریافت گردید، و در حیطه ی ابزار حافظه ی فعال دانيمن وكارپنتر (1980) مستقیما از کودکان سوالات پرسیده شد و اطلاعات مرتبط با پردازش و اندوزش در حافظه دریافت گردید. نتایج این آزمون حاکی از آن است که در مجموع بین پردازش و اندوزش از خرده مقیاس های حافظه ی فعال و خرده مقیاس تلقین مرتبط با وضعیت بدنی حرکت، پردازش چندگانه حسی و پردازش شنیداری از متغیر سبک های پردازش حسی در دو تفاوت معناداری مشاهده شدوبا توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گیری نمود که در حافظه ی کلی و سبک های پردازش به طور کلی گروه پسران در شرایط نامساعد تری می باشد، که نیازمند توجه ویژه و رویکردهای آموزشی متمرکز تر می باشند.

کلید واژگان :

اختلال یادگیری نوشتاری؛ حافظه ی فعال؛ سبک های پردازش حسی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک