چکیده :

هدف از این پژوهش تاثیر حمل و نقل بر کاربرهای شهری با رویکرد توسعه پایدار در شهر ساری است. کاربری زمین، ساماندهی مکانی و فضایی فعالیت¬ها و عملکردهای شهری براساس خواسته¬ها و نیازهای جامعه شهری است. برنامه¬ریزی کاربری اراضی، علم تقسیم زمین و مکان برای کاربردها و مصارف مختلف زندگی است. کاربری¬های شهری بر حسب نوع فعالیت مستقر در آن موجب جذب و تولید سفر می¬شوند که به وسیله یک مد حمل و نقل یا ترکیبی از انواع مد¬های حمل و نقل انجام می¬گردد. شبکه معابر شهری امکان دسترسی به کاربری¬های شهری را تسهیل و انواع وسایل نقلیه امکان جابجایی آسان را فراهم می¬نماید. توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل با رویکرد¬های کاهش مصرف سوخت، تغییر در فن¬آوری خودرو و کاهش آلایندگی¬های سوخت خودرو شناخته شده است. تأثیر مباحث مرتبط با توسعه ی پایدار در برنامه¬ریزی کاربری اراضی به کاهش استفاده از سطح اراضی و حفظ و توسعه¬ی فضای سبز و محیط زیست طبیعی منتهی شده است. با توجه به اهمیت برنامه ریزی کاربری اراضی و در کنار آن حمل و نقل جهت تأمین نیازمندی¬های فعالیت¬های کاربری اراضی، اطلاع از میزان تقاضای حمل و نقل با توجه به کاربری¬ها از اساسی¬ترین موارد در برنامه¬ریزی است، چرا که بدون آگاهی از این عوامل، برنامه-ریزی درست امکان پذیر نخواهد بود. در این پژوهش میزان تولید و جذب سفر کاربری های مختلف شهر ساری مورد بررسی قرارگرفته است. با توجه به اطلاعات گرد آوری شده از کاربری¬ها که در شهر ساری انتخاب شده¬اند، نسبت به بررسی ارتباط میان تقاضاي سفرکاربري¬ها با ویژگی¬هاي مختلفی مانند مساحت زیربناي خالص و ناخالص آن¬ها، تعدادپرسنل، کارکنان و... اقدام گردید. در نهایت مشاهده گردید هر کاربری دارای یک نوع جذب سفر مشخص می¬باشد و بسته به نوع کاربری میزان این سفرهای کم با زیاد می¬گردد. بدین ترتیب با ایجاد کاربری¬های جاذب سفر با توجه به چرخه کاربری و حمل و نقل، میزان تردد در اطراف کاربری نیز افزایش یافته و میزان تسهیلات حمل و نقلی مورد نیاز نیز افزایش می¬یابد. این تحقیق، روش توصیفی – تحلیلی است و بر روش هاي عمومی توصیف اطلاعات و تحلیل مولفه ها مبتنی خواهد بود. با توجه به زمینه هاي مطرحه، سطح وسیعی از تحقیقات جهت تحقیق اسنادي و گردآوري اطلاعات در قالب مطالعات کتابخانه اي می گنجد.

کلید واژگان :

حمل و نقل، کاربری زمین، توسعه پایدار ، شهر ساری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک