چکیده :

هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی بر اساس عوامل وضعی ( ساختار سازمانی- محیط سازمانی – تکنولوژی – فرهنگ سازمانی و رهبری ) و رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان بود. سؤالات پژوهش با در نظر گرفتن عوامل وضعی سازمان یادگیرنده و مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی با متغیرهایی چون میزان تحصیلات، سنوات خدمتی و سن مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به روش پیمایشی به اجرا در آمد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان و واحدهای تابعه آن اعم از سازمان دانش آموزی و اداره آموزش و پرورش استثنایی در سال 1391 به تعداد 190 نفر می باشد که حجم نمونه انتخابی این تحقیق 127 نفر در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل این پژوهش از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. بمنظور آزمون فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی از آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید با توجه به نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اصلی تحقیق، نتایج مندرج در جدول شماره 5 و ضریب همبستگی بدست آمده که 28/0 می باشد رابطه بین دو متغیر در سطح اطمینان 95% (سطح معنی داری 05/0) تائید می گردد. یعنی بین یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان رابطه معناداري وجود دارد.

کلید واژگان :

سازمان یادگیرنده– یادگیری سازمانی– رفتار شهروندی سازمانی– اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک