آنچه میتواند در یک کلمه کلّ نهضت مشروطه ایران را برای ما روشن سازد، همان کلمهای است که از ابتدای این نهضت، ورد زبان مردم بوده است، آن «عدالت» و عدالتخواهی است. مـفهوم عـدالت، فضیلت ذاتی تشیع است؛ در واقع هیچ دین و فرقهای را سراغ نداریم که به اندازه مسلمانان و خاصه شیعیان، تشنه عدالت باشند و ذهنیت خود را برمحوریت آن قرار دهند. عدالت «فلسفه تاریخ» تشیع اسـت و مـعنای اصـلی واقعه تاریخی کربلا هم هـمان عـدالت خـواهی است. در واقع بیشتر از مشروطهخواهی، این عمیقا عدالت خواهی بوده که تعامل واتحاد ریشهای مردم را در ایران آن زمان قوام ودوام میبخشیده، و همین، ممیزه اصـلی ایـن نـهضت بوده است.نهضت مشروطیت از نقاط عطف و تأثیرگذار در تاریخ ایران است که بدون دستیابی به اهداف خویش، ناتمام ماند، اما مسائل مطرح در آن هنوز حل نشده باقی مانده ابهامات زیادی در متن وحـاشیه آن مـانده است، به ویژه درباره ماهیت، عوامل و کنشگران آن ابهاماتی هست. مقاله حاضر در راستای تـبیین عـلل تـکوین نهضت مشروطه، به واکاوی آن پرداخـته و عـدالتخواهی را عـلت شکلگیری این نهضت دانسته است.
کلید واژگان :عدالت خواهی، عدالت محوری، آموزه های شیعی، نهضت مشروطه
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک