چکیده :

کارورزی ابزاری برای تبدیل تئوری به عمل و همچنین تلاشی برای ایجاد پیوند‌هایی بین محیط عملی و مراکز آموزشی است. برای بهبود عملکرد شغلی نیز کارورزی از بقیه گزینه‌ها مناسب‌تر است. کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که به فرد اجازه می‌دهد بهترین نتیجه‌گیری‌ها را درباره ارتباط احتمالی خود و یک زمینه شغلی، انجام دهد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه دوره های کارورزی با بهبود عملکرد شغلی معلمان انجام شده است. براي دستیابی به این هدف تعداد2980نفر ازآموزگاران شاغل درمقطع ابتدایی درناحیه1و2زاهدان به عنوان جامعه آماري انتخاب شدند .تعدادنمونه آماري ازطریق روش نمونه گیري تصادفی طبقه اي و با مراجعه به جدول مورگان،340نفرتعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1992) و پرسشنامه¬ی محقق ساخته کارآموزی است که روایی این پرسشنامه از دیدگاه تعدادی از اساتید مورد ارزیابی قرارگرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 α= بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مستقیمی بین کارآموزی و عملکرد شغلی معلمان وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان مولفه های کارآموزی همه آنها قادر به پیش بینی عملکرد شغلی معلمان است. نتایج آزمون tمستقل نشان داد بین دیدگاه پاسخ دهندگان به کارآموزی و عملکرد شغلی تفاوت وجود دارد و میانگین کارآموزی و عملکرد شغلی زنان بیشتر از مردان است.همچنین بین دیدگاه پاسخ دهنگان به کارآموزی و عملکرد شغلی بر اساس نوع مدرسه نیز تفاوت معنادار وجود دارد.

کلید واژگان :

کارآموزی، عملکرد شغلی، آموزگاران



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک