وجود منابع نفتی فراوان منتج به انتخاب روسازی آسفالتی به عنوان روسازی غالب در ایران شده است. در دهههای گذشته جنبههای زیست محیطی و همچنین توسعه پایدار به عنوان عوامل تاثیرگذار بر تصمیمگیری در کنار مسائل اقتصادی قرار گرفته است. لذا در حال حاضر، طراحان و تصمیمگیران مهندسی روسازی در ایران میبایست روسازیهای بتنی را به عنوان گزینهای کارا در کنار روسازی آسفالتی مورد بررسی قرار دهند. در این پژوهش پس از بررسی روند طراحی روسازی آسفالتی و بتنی از میان عوامل موثر بر طراحی، دو عامل "شرایط محیطی" و "ترافیک عبوری" انتخاب و سایر متغیرها مقادیر ثابتی در نظر گرفته شد. سپس برای بررسی اثر این دو عامل بر ضخامت روسازی، 240 طراحی مجزا انجام پذیرفت. نتايج بدست آمده از اين تحقيق نشان ميدهد که روسازی آسفالتی حساسیت بیشتری به تغییرات دو عامل مذکور دارد. همچنین روسازی بتنی برای ترافیکهای سنگین و مدول بستر ضعیف ضخامت کمتری را نسبت به روسازی آسفالتی نیاز دارد.
کلید واژگان :روسازی بتنی، روسازی آسفالتی، طراحی، مدول بستر، ترافیک عبوری.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6154048850373098
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، مسکن تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، تهران، 24-22 آبان ماه (1397).
- برگزار کنندگان : مسکن تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
- تاریخ ثبت : 1397/08/03 20:58:23
- ثبت کننده : دانیال محمدزاده شادمهری
- تعداد بازدید : 218
- تعداد فروش : 0