چکیده :

یکی از مطالبات جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار ارزش های اسلامی در کلیه شئون جامعه به ویژه تصمیم گیری های حوزه اقتصادی و بازرگانی است. با نگاهی به متون مورد تدریس در مورد اصول مشتری مداری، مشاهده می شود که این منابع آکنده از آموزه های غربی بوده و در اغلب موارد در عمل نیز سرلوحه اقدامات مدیران بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد. هدف اصلی در این پارادایم کسب حداکثر سود و سهم بازار است. در این مقاله سعی شده است همراه با مصادیق مستند به اصول مشتری مداری و روش¬های معامله از منظر اسلام پرداخته شود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. در نتیجه با مطالعه آیات قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) و نظرات اندیشمندان اسلامی، اصول مطرح شده در مورد مشتری مداری که شامل عدالت و حق محوری، رضایت دو طرفه فروشنده و مشتری، راستی و درستی در معامله و عدم غفلت از یاد خداوند می باشند؛ استخراج گردیده است تا با معرفی آنها مساعدتی در سیاست گذاری های بنگاه های اقتصادی فراهم گردد.

کلید واژگان :

مشتری، مشتری مداری، بازاریابی اسلامی، معامله، اسلام.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک