درس پژوهی رویکردی برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است ، که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این رویکرد ، معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند ، سپس با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی ، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود ، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند. ( ساکی ، 1388 ، 123 ). لذا در کارورزی 4 با گروه درس پژوه به بررسی یک فصل اندازه گیری و کمیت های فیزیکی از کتاب فیزیک سال دوم دبیرستان پرداختیم و پس از تشکیل جلسات متعدد با گروهمان، نقشه ذهنی محتوا را به کمک نرم افزار iMindMap7 طراحی کردیم و سپس با کمک نقشه ذهنی طرح درسمان را نوشته و در گروه آن را نقد کرده و پس از رفع اشکالات، طرح درس را به مجددا به اجرا در آوردیم و در پایان گزارشی از تمام مراحل نوشته شد. در کل در این درس پژوهی به بررسی مشکلات پرداخته و با تعیین مسئله، و رسم نقشه ی ذهنی در جهت رفع آن قدم برداشتیم.
کلید واژگان :کمیت های فیزیکی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک