چکیده :

پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای برقراری عدالت و برابری آموزشی در مناطق محروم انجام شد. روش پژوهش حاضر توصيفي و تحليلي است. قلمرو پژوهش كليه مقالات منتشر شده در پايگاه هاي اطلاعات علمي معتبر كشور مي باشد. روش گردآوري اطلاعات به صورت كتابخانه¬اي و سند پژوهي انجام گرفته است. عدالت آموزشی بحثی راهبردی در نظام آموزشي است. سند تحول بنیادین و برنامه¬ی توسعه¬ی ملی نیز یکی از راهبردهاي اصلي خود را بسط و گسترش عدالت آموزشي قرار داده اند. در واقع، یکي از شرايط لازم براي رسیدن به جامعه¬ی متعالي، پويا و توسعه یافته، دستيابي به عدالت هم به معناي عام آن و هم به معناي خاص آن، عدالت آموزشی است. زيرا زمينه را براي دستيابي به عدالت اجتماعي آماده مي¬كند. پس اگر نظام آموزشي نتواند آن را تعميم دهد قطعا شكاف طبقاتي و فاصله¬ی طبقاتي زياد خواهد شد و نارضايتي و نابهنجاري در نظام به وجود خواهد آمد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهش حاضر به ارائه راهکارهایی برای برقرای عدالت آموزشی در مناطق محروم پرداخته است. نتایج نشان داد: يكي از مؤثرترين راه هاي تحقق عدالت آموزشی تأمين فرصت هاي يكسان براي دسترسي عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش است و همه¬ی آحاد انساني حق دارند از آموزش و پرورش يكسان برخوردار گردند. عدالت آموزشي يکي از زيربنايي ترين ابعاد عدالت سازماني است كه مي¬تواند همه-ی حوزه¬هاي آموزشي بالاتر را دچار تحول كند و زمينه¬ی بروز استعدادها و توانمندي ها را در سطح كلان فراهم آورد.

کلید واژگان :

راهکار، عدالت، برابری، مناطق محروم



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک