چکیده :

در این مقاله نگرشهای دیگری¬ستیزانه را در کتابهای درسی با بررسی شعر در امواج سند از دکتر مهدی حمید شیرازی که به مدّت هفده سال از سال 1376 تا 1393 هـ.ش. در کتاب درسی ادبیات فارسی (1) دوره دبیرستان چاپ و تدریس شده¬است، با رویکرد ساخت¬شکنی به طور تحلیلی بررسی کرده¬ایم. هدف ما در این مقاله نشان¬دادن این موضوع بسیار مهم است که عدم ممیزی دقیق مسئولان فرهنگی، کشور که متولیان چاپ و نشر کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها هستند، نسبت به درسهایی که محتوای نژادپرستانه و دیگری¬ستیز دارند، آسیب جدّی و مهمّی را به ذهنیّت مخاطبان نوجوان و اتحاد ملی و انسجام اسلامی کشور کثیرالاقوام مثل ایران می¬تواند وارد کند. نتیجه تحقیق نشان می¬دهد که کار تألیف کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها مهندسی فرهنگی بسیار دقیق و هوشمندانه نیاز دارد، اما همان گونه که محتوای این مقاله نشان می¬دهد، متأسفانه تا کنون نسبت به این امر مهم و حیاتی توجه کمتری شده است. لازم است که مسئولان فرهنگی کشور در این مهم نهایت دقت و دلسوزی را داشته باشند تا محتوای دیگری¬ستیزانه برخی از درسهای کتابهای درسی آموزش و پرورش سبب دلزدگی یک یا چند قوم از اقوام متعدّد ایرانی و در نتیجه رشد تمایلات واگرایانه و گریز از مرکز نشود.

کلید واژگان :

کتابهای درسی، ادبیات فارسی، فرهنگ، دیگری¬ستیزی، در امواج سند، مهدی حمیدی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک