امروزه پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای مختلف دریچهای جدید از جهان هستی و دنیا را به روی بشر گشوده است. فضای مجازی یکی از این پدیدههای جدید است که در سایهی پیشرفت علوم رایانهای حاصل شده و انسان معاصر به وسیلهی آن اتفاقات جدیدی را در زندگی تجربه میکند. شایان ذکر است ورود به هر حوزه و حیطهای به اطلاعات اولیه و کسب دانش مرتبط با آن نیازمند است و حوزهی فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. باتوجه به اینکه افزایش فراگیر اینترنت در سراسر نقاط کشور و دسترسی عموم مردم در هر گروه سنی و . . . با جهشی سریع رخ داده است و گسترش آن سریعتر از آموزش استفادهی صحیح یا آموزش سواد رسانهای بوده؛ بنابراین کودکان و نوجوانان بیشترین گروه آسیبپذیر در این حیطه محسوب میشوند. از طرف دیگر آموزش و پرورش مهمترین سازمان و نهاد تربیتی است که با کودکان و نوجوانان و خانوادهها در تعامل است. بنابراین اهمیت این موضوع ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد کرده است و هدف اصلی پژوهش بررسی جایگاه آموزش و پرورش در افزایش سطح سواد رسانهای دانشآموزان است. در این راستا اطلاعات کتابخانهای و اسنادی با رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج حاکی از آنست که آموزش و پرورش نقش مهمی را در افزایش سطح سواد رسانهای دانشآموزان و نیز اولیای آنها ایفا میکند. با آموزش صحیح سواد رسانهای به دانشآموزان میتوان علایق و استعدادهای آنها را کشف و شکوفا کرد. به بیان دیگر با بهکارگیری رسانهها و فضای مجازی در راستای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان میتوان به تربیت نسلی سالم و موفق دست یافت و استفاده از رسانه و فضای مجازی نه به عنوان عامل بازدارنده و مخرب بلکه در راستای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و به عنوان عامل پیشرفت بهکار میرود.
کلید واژگان :سواد رسانهای، آموزش و پرورش، دانشآموزان.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6155965252487670
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیبهای اجتماعی
- برگزار کنندگان : تهران
- تاریخ ثبت : 1398/03/14 17:18:44
- ثبت کننده : سحر ذکاوت
- تعداد بازدید : 240
- تعداد فروش : 0