تحقیق حاضر با هدف ارزشیابی برنامه¬های آموزشی- ترویجی طرح کشاورزی حفاظتی و برونداد آن براساس ارکان چهارگانه نظام آموزشی انجام گردید. این تحقیق به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی، کلیه گندمکاران مشارکت¬کننده در طرح کشاورزی حفاظتی بودند که در برنامه¬های آموزشی- ترویجی این طرح در سه استان گلستان، فارس و خوزستان، شرکت نموده¬اند (1204N=). 384 کشاورز از طریق نمونه¬گیری طبقه¬ای تصادفی متناسب و براساس جدول رجسی و مورگان انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پانلی از متخصصین تأیید گردید. برای تأیید پایایی ابزار پژوهش نیز یک مطالعه راهنما و تکمیل 30 پرسشنامه توسط کشاورزان خارج از جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت پذیرفت. یافته¬ها مشخص کرد که اکثریت کشاورزان از سطح بالایی از انتقال یادگیری پایداری برخوردار بودند. همچنین، یافته¬ها نشان داد که میانگین متغیرهای اعتبار محتوای آموزشی درک¬شده، ویژگی¬های آموزشگر و حمایت ناظر در برنامه¬های آموزشی- ترویجی طرح کشاورزی حفاظتی به طور معنی¬داری از حد مطلوب بیشتر است. اما، میانگین متغیر آمادگی فراگیر به طور معنی¬داری از میانگین مقیاس کمتر بود. درنهایت، می¬توان نتیجه گرفت که برنامه¬های آموزشی- ترویجی کشاورزی حفاظتی برونداد مناسبی داشته است.
کلید واژگان :ارزشابی برنامه¬های ترویجی، انتقال یادگیری پایداری، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی پایدار.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6156647844795232
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : هفتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار
- برگزار کنندگان : دانشگاه بوعلی سینا همدان
- تاریخ ثبت : 1398/05/31 17:24:07
- ثبت کننده : پوریا عطائی
- تعداد بازدید : 273
- تعداد فروش : 0