چکیده :

با قدم نهادن به دهکده جهانی و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات جوامع دچار دستخوش تغییرات بنیادین و اساسی شده اند. یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر در جوامع پیشرفته به شکلی بسیار گسترده مورد بررسی قرار گرفته، مفهوم دولت الکترونیک است. فناوری نوین، در عرصه ارتباطات انسانی نیز تحولات عظیمی را بوجود آورده است تا آنجا که به جرأت می توان گفت که بیشترین تحولات و پویایی را فناوری نوین در بخش ارتباطات پدیدار ساخته است. روابط عمومی ها نیز نقش مهم و کلیدی در برخورد با مخاطبان یک سازمان دارد و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی سبب ارتقاء سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزه فعالیت روابط عمومی شده است. تأکید بر فن آوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. هریک از مدل های پیشین برای اجرا و پیاده سازی دولت الکترونیک برحسب هدف و سطح تحلیلی که مدّ نظر دارند، دارای قوّت وضعف هایی بوده، بنابراین طراحی مدل ارزیابی آمادگی برای اجرا وپیاده سازی دولت الکترونیک پایدار مناسب و منطبق با ویژگیها ومختصات سازمان مورد مطالعه، ضرورت دارد. در این مقال سعی شده است با بررسی مدلهای موجود و بادر نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هریک از آنها، ابعاد و مؤلفه های برای اجرا و پیاده سازی دولت الکترونیک پایدار ارائه شود. به همین منظور ابتدا مدل های مطرح برای ارزیابی دولت الکترونیک در سطح بین المللی، ملی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است، سپس با استفاده از روش فرا تلفیق، طبقه بندی جدیدی از ابعاد و مؤلفه های ارزیابی دولت الکترونیک ارائه شده است. برای تعیین شاخص های ارزیابی دولت الکترونیک، پانل دلفی خبرگان و صاحب نظران حوزه دولت الکترونیک در سه مرحله تشکیل و شاخص های ارزیابی دولت الکترونیکی استخراج و نهایی شده است. در نهایت مدل تدوین شده برای سازمان ثبت اسناد و املاک با نمونه ای به تعداد 20نفر که به روش تصادفی انتخاب شده، با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون و سپس اصلاح قرار گرفته است.

کلید واژگان :

اجرا و پیاده سازی، دولت الکترونیک، سازمان و فن آوری اطلاعات.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک