چکیده :

با قدرت¬گیری رضا شاه ، تغییر ساختار آموزشی، نوین¬سازی مدارس و حذف تدریجی مکاتب و مدارس سنتی به یکی از اولویت¬های اصلی فرهنگی کشور تبدیل شد.از سوی دیگر علاقه حکومت پهلوی بر تمرکزگرایی در امور اجرایی باعث گردید که تمامی مدارس کشور زیر چتر نظارتی اداره تعلیمات وزارت معارف قرار گرفته و علاوه بر دریافت بودجه دولتی موظف به رعایت قوانین و اجرای تمامی سرفصل¬های آموزشی باشند. پرسشی که در این¬جا مطرح می¬شود آن است که انجام این اصلاحات آموزشی در دوران حکومت رضا شاه چه تأثیراتی بر مدارس زرتشتی کشور گذاشته است؟ روش پژوهش در این مقاله توصیفی، تحلیلی و تبیینی و بر پایه بررسی اسناد، مکتوبات، احصائیه های مدارس کشور و به ویژه مدارس زرتشتی در دوران پهلوی اول می¬باشد. دستاورد مقاله حاضر حاکی از آن است که مدارس زرتشتی ایران که از سال¬ها قبل و از میانه دوره قاجار شروع به فعالیت نموده بودند در دوران رضا شاه با توجه به اختصاص بودجه دولتی، قانون¬مندتر شدن بیشتر نسبت به دوران قبل و سرمایه گذاری¬های پارسیان هند رشد بهتری یافته و آموزش در میان اقشار مختلف زرتشتی افزایش پیدا کرد.

کلید واژگان :

نوسازی آموزش و پرورش، مدارس زرتشتی ، رضا شاه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک