چکیده :

امروزه ضرورت توجه به نوآوری و خلاقیت در سازمان ها تا حدي است كه برخي منابع، نبود آنها را با نابودي سازمان در درازمدت يكي دانسته اند. و از سویی دیگر سازمان ها باید راهبردهای هوشمندی کسب و کار را در برنامه های عملیاتی خود لحاظ کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش سازمانی بر نوآوری با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت و یادگیری سازمانی انجام گرفت که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت پرشین استاندارد بودند که مجموعاً 380 نفر هستند. روش نمونه-گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 181 نفر از کارکنان شرکت بودند. به منظور جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که روایی سازه آن به کمک روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدلسازی معادله ساختاری صورت گرفت. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هوش سازمانی بر نوآوری، خلاقیت و یادگیری سازمانی تاثیر دارد. همچنین خلاقیت سازمانی و یادگیری سازمانی، هر دو روی نوآوری سازمانی اثرگذار هستند. و علاوه بر این ها، خلاقیت سازمانی و یادگیری سازمانی، در رابطه ی میان هوش سازمانی و نوآوری سازمانی، نقش میاجی ایفا می کنند.

کلید واژگان :

هوش سازمانی، نوآوری، یادگیری سازمانی، خلاقیت سازمانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک