چکیده :

علم داده کاوی، فرآیند جستجو برای یافتن اطلاعات جدید، ارزشمند و ناشناخته در میان انبوهی از داده ها است. این رویکرد به عنوان یکی از ده دانش نوین در حال توسعه است که دهۀ آینده را با انقلاب تکنولوژیک مواجه خواهد ساخت و در سال¬های اخیر، گسترشی سریع داشته است. هدف از این تحقیق، رفتار کاوی فراگیران در محیط¬های آموزشی تعاملی با بهره¬گیری از الگوریتم¬های داده کاوی است. اکتشاف و استخراج روابط معنادار میان عوامل مختلف به کمک الگوریتم¬های داد¬ه کاوی، می تواند جهت ارائه راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد فراگیران، موثر واقع شود. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق بازآزمایی به دست آمده است. مجموعه داده مورد بحث در این تحقیق مربوط به فعالیت ها و تعاملات 200 نفر از دانشجویان فعال در یک شبکه اجتماعی دانشگاهی است. پس از جمع آوری داد¬ه های مربوط به تعاملات فراگیران، از الگوریتم Apriori در حوزه داده کاوی، جهت تجزیه و تحلیل رفتار فراگیران در قالب قواعد با هم آیی استفاده شده است. هدف اصلی، تسهیل آموزش همراه با دستیابي به بهره¬وری از دوره¬های تحصیلي است. بهبود محتوای تعاملی بر اساس اطلاعات بازخوردی از تکنیک¬های داده کاوی سیستم مديريت داده ها حاصل میشود. بنابراین نتایج این تحقیق می تواند مدیران سیستم آموزشی را در جهت برنامه¬ریزی صحیح تحصیلی و بهینه کردن فرآیندهای آموزشی در فضای تعاملی یاری رساند.

کلید واژگان :

رفتار کاوی، فراگیران تعاملی، الگوریتم های داده کاوی، قواعد با هم آیی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک