چکیده :

هوش رفتار حل مسألۀ سازگارانه¬اي است که در راستاي تسهيل اهداف کاربردي و رشد سازگارانه جهت¬گیری شده، خلاقيت نيز يكي از برجسته¬ترين توانايي¬های شناختي است و عزت نفس مفهوم روانشناختی بسیار عام و در عین حال بسیار مهمی است، لذا هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و عزت نفس دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی می¬باشد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان دزفول در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل می¬دهد که از این تعداد، 100 نفر دانشجو (70 دختر و 30 پسر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه¬گیری از نوع تصادفی طبقه¬ای می¬باشد. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس هوش هیجانی باراُن، عزت نفس کوپر اسمیت و خلاقیت سلطانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری داده¬های تحقیق از روش¬های آمار توصیفی و روش¬های آمار استنباطی از قبیل ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 20 استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین مولفه¬های هوش هیجانی (مهارت¬های درون فردی، مهارت های بین فردی، آگاهی هیجانی، سازگاری و خلق کلی، مقابله با فشار) با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول رابطه معنی¬دار وجود دارد، همچنین بین مولفه¬های هوش هیجانی (مهارت¬های درون فردی، مهارت های بین فردی، آگاهی هیجانی، سازگاری و خلق کلی، مقابله با فشار) و عزت نفس دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول رابطه معنی دار وجود دارد و البته بین خلاقیت و عزت نفس دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول رابطه معنی¬دار وجود دارد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد می¬شود که در دانشگاه، کارگاه¬های آموزشی افزایش هوش هیجانی، مهارت¬های بین فردی و درون فردی، آگاهی هیجانی، مقابله با فشار، خلاقیت و عزت نفس برگزار شود.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، خلاقیت، عزت نفس، دانشجویان، دانشگاه پیام نور دزفول.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک