چکیده :

واقعه روز عاشورا یکی از موضوعات مهم دینی و مذهبی است که ریشه‌های عمیق فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایرانی دارد. بازتاب این باورهای دینی و نگاه مذهبی را در آثار هنرمندان معاصر نیز می‌توان مشاهده نمود. استادان محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء از نگارگران معاصر ایرانی هستند که توجه ویژه‌ای به موضوعات و مضامین دینی داشته‌اند و روز عاشورا یکی از موضوعات آثار این هنرمندان است. اهمیت شناخت ویژگی‌های بصری نگاره روز عاشورا در آثار این هنرمندان ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد می‌کند و مقاله "مطالعه تطبیقی موضوع روز عاشورا در آثار محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء" برای پاسخ به این پرسش، انجام شده است: - محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء چگونه و با بهره‌گیری از چه عناصر بصری به موضوع روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) پرداخته‌اند؟ - وجوه اشتراک و افتراق این نگاره‌ها در چیست؟ در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانه‌ای و داده‌های اسنادی و تصویری به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی بررسی شده و نمونه‌های مطالعاتی شامل 3 نگاره با موضوع روز عاشورا، از آثارمحمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء نگارگران معاصر ایرانی است و نتایج نشان می‌دهد هر سه هنرمند در بازنمایی روز عاشورا صحنه بازگشت ذوالجناح، اسبی سفید زخم‌خورده‌‌ و بدون سواره‌ای را به تصویر کشیده‌اند اما در اثر بدرالسماء برخلاف آثار فرشچیان و جوکار که حضرت امام حسین (ع) ترسیم نکرده‌اند، سوار اسب بر روی زمین افتاده است.

کلید واژگان :

هنر دینی، نگاره روز عاشورا، محمود فرشچیان، جلیل جوکار، رضا بدرالسماء.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک