واقعه روز عاشورا یکی از موضوعات مهم دینی و مذهبی است که ریشههای عمیق فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایرانی دارد. بازتاب این باورهای دینی و نگاه مذهبی را در آثار هنرمندان معاصر نیز میتوان مشاهده نمود. استادان محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء از نگارگران معاصر ایرانی هستند که توجه ویژهای به موضوعات و مضامین دینی داشتهاند و روز عاشورا یکی از موضوعات آثار این هنرمندان است. اهمیت شناخت ویژگیهای بصری نگاره روز عاشورا در آثار این هنرمندان ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد میکند و مقاله "مطالعه تطبیقی موضوع روز عاشورا در آثار محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء" برای پاسخ به این پرسش، انجام شده است: - محمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء چگونه و با بهرهگیری از چه عناصر بصری به موضوع روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) پرداختهاند؟ - وجوه اشتراک و افتراق این نگارهها در چیست؟ در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانهای و دادههای اسنادی و تصویری به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی بررسی شده و نمونههای مطالعاتی شامل 3 نگاره با موضوع روز عاشورا، از آثارمحمود فرشچیان، جلیل جوکار و رضا بدرالسماء نگارگران معاصر ایرانی است و نتایج نشان میدهد هر سه هنرمند در بازنمایی روز عاشورا صحنه بازگشت ذوالجناح، اسبی سفید زخمخورده و بدون سوارهای را به تصویر کشیدهاند اما در اثر بدرالسماء برخلاف آثار فرشچیان و جوکار که حضرت امام حسین (ع) ترسیم نکردهاند، سوار اسب بر روی زمین افتاده است.
کلید واژگان :هنر دینی، نگاره روز عاشورا، محمود فرشچیان، جلیل جوکار، رضا بدرالسماء.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6161830970671638
- سال انتشار : 1399
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نهمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران
- برگزار کنندگان : موسسه پژوهشی مدیریت مدبر- شهر تهران
- تاریخ ثبت : 1400/01/24 14:58:26
- ثبت کننده : سحر ذکاوت
- تعداد بازدید : 259
- تعداد فروش : 0