چکیده :

توسعه همواره واژه ای بسيار رایج در بين حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی است که در مورد توسعه گردشگری نيز استفاده مي گردد و تاثير مستقيم بر توسعه اقتصادی دارد. یکي از واژه های جدید در حوزه اقتصادی، توسعه خوشه های کسب و کار 1 مي باشد که چندین دهه هست به طور جدی ولي غير آکادميك وارد ادبيات علوم توسعه ای کشور گردیده است. سياست کلي در خصوص توسعه کشور حمایت ویژه از راهبرد این نوع توسعه مي باشد ولي به دليل نو بودن مفاهيم و ادبيات آن برای بيشتر مدیران اجرایي در گير کار های توسعه ای و همچنين فقدان سند استراتژی مناسب برای توسعه خوشه های کسب و کار در مقياس ملي باعث کند ی و پيشرفت این نوع توسعه شده است چرا که درگيری سازمان های اجرایي اکثرا بر سر مفاهيم این نوع توسعه گردیده است . خوشه های صادرات محور – خوشه های کار گرا – خوشه های تعاون محور - خوشه های صنعتي - خوشه های کشاورزی محور و گردشگری همگي جز واژه های هستند که بر اثر نبود یك الگوی واحد در بين سازمان های اجرایي کشور به وجود آمده و هرکدام به دنبال ساز و کار های خاص خود مي باشند. خوشه گردشگری یکي از فرصت های خوب برای ایجادکسب وکارهای جدید واشتغال در کشورهای در حال توسعه و دارای توانایي بالقوه در زمينه گردشگری همچون ایران ميباشد . به گفته آمار و سازمان های جهاني متولي گردشگری جمهوری اسلامي ایران جزو ده فرصت اول گردشگری جهان مي باشد. در این مقاله راهبردها و استراتژیها شناسایي و مؤلفه های تأثيرگذار بر توسعه خوشه گردشگری معرفي شده است .همچنين با توجه به ضرورت افزایش گردشگر در ایران، مروری بر خوشه های توسعه گردشگری انجام گرفته است که مي تواند مرجع خوبي برای تحقيقات اجرایي آتي کشور باشد.

کلید واژگان :

خوشه گردشگری ، توسعه، ، کسب و کار ، راهبرد، زنجيره ارزش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک